Smuttur til Tyskland – Min helt ærlige anmeldelse

Reklame for Tysk turistinformation

Man har vel lov at være heldig

Som nogle af jer måske ved, har jeg været på et bloggerjob i Tyskland. Nogle gange har man jo bare lov til at være ekstra heldig 🙂 Det blev til en smuttur til Tyskland – eller #einsmuttur som hashtagget så sjovt lød. Vi drog afsted fredag morgen – klokken-alt-alt-for-tidligt – og ankom til Van der Valk hotel Resort Linstow allerede kl 10. Det betød at vi havde hele weekenden i det Nordtyske, og det var faktisk bare skønt.

Se masser af billeder her fra vores ferie i Tyskland 🙂

Smuttur til Tyskland7

Her er alt det, der bare fungerede 100%

Bärenwald Müritz
I løbet af weekenden blev der tid til lidt af hvert. Fredag besøgte vi Bärenwald. Det er en skov, hvor man kan gå rundt og se på bjørne. “Bjørneskoven”. Bjørnene er naturligvis bag et stort hegn, men det er et kæmpe anlæg, så jeg føler mig meget sikker på, at bjørnene ikke lider nogen nød. Det var virkelig spændende, særligt for Alma, min niece, der er 7 år gammel. Vi var heldige at opleve en bjørn helt tæt på, som var lige op ad hegnet, så begejstringen ville ingen ende tage. Her er det vigtigt at bemærke, at man ikke skal være kørestolebruger – det var ikke et handicapvenligt anlæg. Men det var en fantastisk lettere kuperet gåtur for folk, der er godt gående. Et besøg værd.

Resort Linstow
Vi var indkvarteret på Resort Linstow, som er et feriecenter med både konferencehotel og feriehuse, som gæsterne bor i. Det minder lidt om Lalandia. Jeg synes bare, at det er mere luksuriøst end Lalandia. Sådan lidt mere lækkert, hvis jeg nu skal være helt ærlig. Og jeg er ellers helt ok glad for Lalandia, så det er ikke ment negativt. Men jeg synes virkelig, man får meget for sine penge i det Nordtyske. Det skal dog siges, at badelandet er væsentlig mindre end i Lalandia. Til gengæld er der nogle virkeligt naturskønne omgivelser omkring feriecentret, som opvejer for det lidt skrabede vandland. Minigolfbanen, cykeludlejningen og kæledyrene (heste og geder) er også ret fede faciliteter. Særligt cykeludlejningen synes vi var helt genialt. Det var simpelthen SÅ hyggeligt at cykle rundt i området og se på den smukke natur.

Ferie i Tyskland Resort Linstow12

Wildpark MV
På turen hjem søndag – på vej mod færgen – havde vi afsat et par timer til at besøge Wildpark MV. Det er en naturpark, som ikke minder om noget jeg har set i Danmark. Det er en meget stor skov. Og inde i skoven er der nogle store anlæg, hvor forskellige dyr går enten frit rundt eller bag hegn – afhængigt af hvor farlige dyrene er. Vi kom helt tæt på nogle kronhjorte og i særdeleshed også bjørnene. De var naturligvis spærret inde, så de ikke kunne gøre os noget – men jeg har aldrig været SÅ tæt på et dyr, af den størrelse og som er så farligt. Min fascination af bjørne er i hvert fald ikke blevet mindre efter denne tur. Der var i øvrigt ulve, vildsvin, egern, fisk osv. Masser af spændende dyr og faktisk bare et smukt område at gå tur i. I modsætning til Bärenwald synes jeg at Wildpark var mere handicapvenlig – læs: barnevognsvenlig 😉

Wildpark MV3 Wildpark MV5 Wildpark MV2 Wildpark MV1 Wildpark MV Wildpark MV7 Smuttur til Tyskland11 Wildpark MV6

Det ville jeg gøre anderledes

Bord ombord på færgen Gedser-Rostock
Vi tog med færgen kl 07 om morgen fra Gedser. Og hvis man rejser med færgen allerede kl 07.00 fra Gedser (hvor der er totalt run på), så er det altså en glimrende idé at booke et bord i restauranten i forbindelse med reservationen af billetterne. Det havde vi ikke gjort, desværre, og det resulterede i at vi måtte gå rundt og rundt og rundt på færgen indtil vi endelig fandt et sted at sidde ned.

Mere tid til byerne omkring
Vi valgte at forlade feriecentret  tidligt søndag morgen og køre ud i landet. Vi tænkte, at nu ville vi bare se, hvad der var i nærheden. Det førte os til en by, der hedder Plau am See – og der var intet mindre end fortryllende. Vi spise frokost og nød solen ved Elben og spiste is til den store guldmedalje – helt som det skal være, når man har børn med på tur. Så næste gang, når vi er dernede, vil vi prioritere at have en dag ekstra, hvor vi bare kan køre rundt i landet og se på alle de smukke byer langs Elben, som ligger som perler på snor i området.

Bedre mad til mig
Jeg bliver nok aldrig den helt store fan af tysk mad eller den slags mad man kan købe på feriecentre. Jeg kan altså bedst lide min kaffe sort – og ikke tynd. Jeg vil gerne have min yoghurt kold og ensartet i konsistensen – og ikke vandet på den der sydeuropæiske måde. Jeg vil gerne have spaghetti, der er al dente – og ikke udkogt. Jeg vil gerne have årgangsvin – fremfor husets. Sådan er jeg. Jeg er ikke sart, – det er jeg sgu ik’ – men jeg kan altså godt lide kvalitet, når det kommer til mad. Så selvom det “bare” var en smuttur til det nordtyske, så kunne jeg godt finde på at opprioritere maden lidt. Næste gang medbringer jeg nogle råvarer hjemmefra, for køkkenet i feriehuset er fuldt udstyret, så man kan lave lækker mad – lige som man bedst selv kan lide det.
Lad mig lige understrege – maden fejlede ikke noget. Alt smagte godt og fint – men jeg har måske lidt høje krav til det kulinariske.

Konklusion; det er absolut ikke sidste gang, at vi tager på en smuttur til Tyskland 🙂

Smuttur til Tyskland6 Smuttur til Tyskland8 Smuttur til Tyskland5 Smuttur til Tyskland4 Smuttur til Tyskland3 Smuttur til Tyskland9
Smuttur til Tyskland19 Smuttur til Tyskland1 Smuttur til Tyskland13 Smuttur til Tyskland Smuttur til Tyskland12 Smuttur til Tyskland10 Smuttur til Tyskland14 Smuttur til Tyskland15