Vores køreplan // Kør selv ferie med børnene

Reklame.

Først vil jeg bare lige sige TAK. Ikke til Risskov Bilferie – selvom de har hjulpet meget med det praktiske. Ikke til mine venner og familie, selvom de er kommet med mange søde og gode tips. Nej… jeg vil sige TAK til jer. Jer, der var SÅ utroligt søde at sende mig alenlange beskeder på instagram fyldt med præcise og brugbare tips til destinationer og oplevelser, som vi kunne eller burde besøge på vores vej ned gennem Europa. Det er alene jeres skyld, at vores rejse nu ser ud, som den gør. Så tak. Det er verdens dejligste ting med engagerede læsere. I dette blogpost vil jeg dele nogle af jeres gode tips.

Kan man få både i pose og sæk?

Ja, det kan man åbenbart godt. For bedst som jeg gik og regnede med, at der “kun” ville være økonomi til Mickys og min lille pre-honeymoon til Budapest i juni (inden brylluppet), så bød der sig pludselig nogle helt nye muligheder.

Læs også: Min Budapest guide

Min kære mand, der rejser verden tynd med arbejdet, har samlet nok bonuspoint sammen til, at vi kan rejse helt gratis ud i verden. Så vi har booket en tur til Rom i Oktober – hvor det bare skal være os to. Uden børn – og i øvrigt en ferie hvor der skal stå romantiske oplevelser og rigelige mængder Aperol øverst på to-do listen. Men nu skal det jo ikke handle om dén tur. Fordi, som sagt – man kan få både i pose og sæk.

Kør-selv ferie med ungerne

Vi har planlagt en kør-selv ferie ned gennem Europa med ungerne – en slags bryllupsrejse med børn. Og hold nu op, hvor vi glæder os.

Vi var nemlig så heldige, at næsten alle gæsterne til vores bryllup havde lyttet/læst godt efter på vores ønskeliste og derfor kom med økonomiske bidrag til lige præcis dét: en bryllupsrejse, der gerne skulle tage os længere ud i verden end Lalandia i Rødby. Så det endte faktisk med, at der var en betragtelig sum penge at rejse for. Og så meldte spørgsmålet sig: “Hvordan får vi mest muligt ud af de penge?”

Vi satte os ned at snakkede vores ønsker og drømme for en god bryllupsrejse med børnene godt igennem.

Vi ville gerne afsted i 14 dage
Vi ville gerne få rigtigt meget ud af vores penge
Vi ville gerne give børnene en særlig, anderledes oplevelse (ikke “bare” et badehotel)
Vi ville finde ro og overskud i løbet af de 14 dage
Vi ville holde en ferie på børnenes præmisser
Vi ville vise vores børn verden
Vi ville gerne kombinere byferie med badeferie

Derfor fandt vi hurtigt ud af, at en køreferie ned gennem Europa var sagen. På den måde sparer vi rigtig mange penge på, at vi ikke skal booke flybilletter, og rejsen kan tages dejligt afslappet, for vi har ikke travlt. Vi kan bare stoppe og holde et hvil eller få en is, når der er brug for det. Som sagt – på børnenes præmisser.

Derfor har vi også valgt, at vi ikke vil køre for lange stræk ad gangen, af hensyn til Luca, der jo kun er to år, og som ikke synes, at det er verdens fedeste ting at være spændt fast på bagsædet i en autostol. Vi kører maks 6 timer på de dage hvor vi kører – og med 2-3 små hurtige stop undervejs på sådan en tur, så skal det nok gå. Ud af de 14 dage vi er afsted er det kun 6 dage, hvor vi skal køre. Og her drejer det sig, som sagt, om ture på få timer.

Ruten vi har valgt

I løbet af de 14 dage, vi skal være afsted, skal vi nå fra Danmark til Tyrol og tilbage igen. Tyrol var egentlig bare tænkt som et stop på vejen, i første omgang, men så fik jeg pludselig vanvittigt mange henvendelser fra læsere og følgere, der anbefalede mig, at vi skulle tage til Tyrol. Og blive der… i flere dage. Og hvad der er lidt sjovt, så er det, at mine bedsteforældre på 90 begge to sagde til mig i foråret, da jeg spurgte dem, hvor man skal rejse hen i verden på bryllupsrejse, at vi skulle tage til Tyrol. De mente, at det var det smukkeste sted i verden. Så nu gør vi det. Vi dropper Italien for at blive på en Østrigsk alpetop.

1. etape: København – Berlin

Vores tur starter i København, hvorfra vi kører ned og tager færgen over Gedser-Rostock. Så kører vi mod Berlin, hvor vi ankommer sent om aftenen. Turen tager ca. 6 timer i alt. Vi har planlagt 3 overnatninger i Berlin, hvilket giver os 2 1/2 dag i byen. Mine drenge er meget interesserede i historie (takket være deres historie-fanatiske onkel Søren), og de er særligt vilde med viden om 2. verdenskrig og den kolde krig. Så I kan tro, at vi skal ud og gå langs Berlinmuren (eller den del, der er tilbage). Vi skal finde nogle gode legepladser og vi skal spise god mad.

Oplevelser, i børnehøjde, som vi gerne vil nå at få i Berlin:

Berlinmuren – East side Gallery
Volkspark Humboldthain (en park med blomster, legeplads, bunkere fra nazitiden etc. – jeg stødte på omtale her)
Rittersport museet (de to ældste drengen skal nemlig prøve at lave deres egen Ritter Sport – er det ik’ fedt?)
Berlin Zoo, hvis vejret er godt! – Det skulle være en virkelig smuk zoologisk have, hvor dyrevelfærden også er i top.
Shopping (det kommer vi nok ikke helt udenom)

©visitBerlin, Foto: Dagmar Schwelle

2. etape: Berlin – München

Efter de 3 overnatninger i Berlin sætter vi kurs mod München. Den tur tager også ca 6 timer. Men vi stopper undervejs, når der er brug for det. I München skal vi overnatte i 2 dage. Jeg har som ung været udvekslingsstudent over en hel sommer, og jeg er vild med byen. Den er fantastisk smuk og tyskerne er enormt gæstfrie. Derudover så elsker jeg den sydtyske accent, hvor de ruller på r’erne – det lyder skønt. Ungerne skal med en tur på Deutsche Museum, der er den vildeste oplevelse. Et kæmpe museum om alverdens teknik og teknologi – lige fra nanoteknologi til rumfart. Der er så meget at se, og jeg véd at drengene vil elske det. Derudover er der også et helt område for de mindste, så mon ikke at Luca også kan hygge sig gevaldigt.

Det her vil vi gerne nå at opleve i München:

Deutsches Museum (hvis vi bare kan tage en halv dag ud og gå på museum, så er det perfekt!)
Hofbraühaus – nok verdens mest berømte biergarten (ungerne SKAL simpelthen opleve de tyske frauleins med brysterne gyngende rundt helt oppe under hagen og hænderne fulde af 10-12 store literfyldte ølkrus.)
Theatinerkirche – en af de smukkeste barokkirker, jeg nogensinde har set. Den er fra 1600-tallet.
Frauenkirche – her kan man komme op i det næsten 100 meter høje tårn og se ud over byen.
Englischer garten – Vi skal besøge det kinesiske tårn og hvem ved, måske endda hoppe i floden.
Schloss Neuschwanstein

Schloss Neuschwanstein – ©visit münchen bayern

3. etape: München – Tyrol

Efter to dage i München kører vi ca 1,5 time sydpå mod hotel Penzinghof i Oberndorf i Tyrol. Her skal vi være i 7 dage. Jeg glæder mig helt vildt. Og netop dét hotel, som vi skal bo på, blev jeg opmærksom på pga. et tip fra en læser. Vi undersøgte det straks, og blev grebet af idéen. Hotellet er virkelig smukt og lækkert, og omgivelserne er jo bare for vilde – altså alperne kan noget. Så er der lige sådan nogle detaljer som at deres restaurant er anbefalet i Michelin-guiden og hotellet tilbyder halvpension, hvor aftensmaden indgår i prisen. Børn under 10 år bor gratis. (Det er næsten for godt til at være sandt). Så det har vi booket.

Oplevelser vi drømmer om at få i Tyrol:

Salzburg – saltminerne og byen generelt
Ørnereden (Kehlsteinhaus), – hitlers hus – i Obersalzburg
Vandreture i alperne
Zeller see (søen ved byen Zell am see) – her kan man bade i det kølige bjergvand.
Total afslapning på hotellet

©Hotel Penzinghof

4. etape: Tyrol – Prag

Den køretur skulle tage ca. 4 timer. Det er til at klare. Vi holder en pause i Linz, som er en by på vejen, der lægger sig omkring Donau. Det ser faktisk ud til at være et ret smukt område, og vi skal ud af bilen og se os lidt omkring, når vi nu alligevel er på vej… Mon ikke vi finder et godt sted at spise frokost og strække benene der? Jeg har aldrig været i Prag, men jeg har altid gerne ville se byen. Min mor havde min bror med til Prag for mange år siden, da jeg var barn, og jeg kan huske, at de kom hjem og fortalte om, hvor fantastisk spændende en by det var. Den skulle på nogle måder vist minde lidt om Budapest, og det er jo ingen hemmelighed at jeg er VILD med Budapest, så nu giver vi også lige Prag et skud. Vi skal overnatte i 2 nætter, hvilket giver os ca. 1,5 dag i byen, inden vi kører videre mod Berlin. Men det er også nok til at mærke stemningen, få lidt god mad og drikke en tjekkisk øl i solen.

Måske kan vi lige nå det her i Prag:

En vandcykeltur på floden med børnene (de kan lejes ved Karlsbroen)
Museum of the city – hvor vi kan lære lidt om Prags historie
Det gamle rådhus (man kan efter sigende se ud over byen fra rådhustårnet – det kunne være sjovt)
Den gule strand – et rekreativt “strandområde” i den sydlige del af byen langs floden. Her kan man bade, lege, slappe af og bare hygge sig.
Knoglekirken/kapellet – ca 1 times kørsel udenfor Prag. (En kirke hvor udsmykningen primært består af knogler…ad!)

5. etape: Prag – Berlin

Vi holder egentlig bare et lille stop i Berlin for at sove og slappe af med børnene. Det er nok ikke det helt store vi oplever på vores stop i byen på hjemvejen – men vi vil gerne dele køreturen op fra Prag til København, så det måtte blive i Berlin. På vej fra Prag har vi planlagt at spise frokost og holde et lille pitstop i Dresden. Dresden er der nemlig også flere, der har anbefalet os at besøge, og når man googler byen ser det ret flot ud. Så vi satser på, at der er tid i planen til et kort visit. Det handler jo om, at få det hele med.

6. etape: Berlin – København

Hjemturen er der ikke meget at skrive om. Men forhåbentlig er hjerterne fyldt med glæde, og vi har fået en masse gode oplevelser med hjem i rygsækken.

Ej, hvor jeg glæder mig!

Få en pris på bremse udluftning her, så sikkerheden er i top inden bilferien.

9 reaktioner

1. Ejjj, hvor sjovt – den rute kørte jeg for cirka 25 år siden med mine børn og deres far på en tur, for at finde en ny samarbejdspartner til virksomheden. Gad godt tage turen igen, bare for at se udviklingen dernede af….
    Rigtig god tur!!

2. Ej hvor fantastisk! Vi kører også afsted på mandag. Vi kører direkte til München og har 2 nætter der, videre til Milano med 3 nætter og så til en italiensk ferieby, Bibione hvor vi er en uge.

Godt valg med Tyrol, der er SÅ flot. Vi har været der rigtig mange gange så derfor valgte vi Milano denne gang.

Håber i får en fantastisk tur.

3. Hvis I har tid når I skal besøge “ørnereden”, så ligger der en mine (mener det er salt) i byen nedenfor, den er helt klart et besøg væk, der er bla. En rutsjebane til at komme ned i niveau og sejltur på lille sø inde i bjerget.
    I Nürnberg ligger “Playmobil fun park” som absolut er et besøg værd.
    Rigtigt god tur og “Tornerose slottet ” (Neu schwanstein ) er super flot- glæd jer til det…

4. Hvor lyder det bare som en hel perfekt tur.
    Det er virkelig god inspiration, vi kører først afsted næste år, men nu ved jeg da hvor jeg kan finde alle guldkornene henne.
    Hotellet i tyrol, er det børnevenligt? Altså med pools til de små? Og hvad er budgettet på sådan en tur, hvis man må spørge?

5. Det bliver en mega fed tur er jeg sikker på😊 Jeg har selv været i Prag en del gange, jeg har været de obligatoriske steder;) samt knoglekapellet, Karlstejn, det gule marked og sidste år fløj jeg over Prag hvor vi bl.a. så lille/store Amerika, så smukt! Det kan virkelig anbefales hvis i har tid, altså tænker det også er flot fra landjorden;) Sidste år spiste vi på en bådrestaurant ved Karlsbroen, det var virkekig lækker mad, flot udsigt og man kunne sagtens have børn med:) Mener den hed Marina ristorante. God tur:)

6. Prag er fantastisk, vi var der på bryllupsrejse for 11 år siden😊 Prag kan noget af det samme som Budapest… hvis I er til kulturelle oplevelser kan I overveje at opleve sort teater, Laterna Magika 😊 Rigtig god tur!

7. Önsker jer en god ferie.
    Bare husk èn ting.. Lad vaere med at side mere i Bilen end at opleve noget..
    Schloss Neuschwanstein ligger godt 2 timers körsel fra München.
    Hvis I kun har to dage i München er det til at overveje om man ikke heller skal blive i München og bruge tiden der.
    Eller hvis temperaturene er höje, at söge afköling i Starnberger See.