Forbrugerrådet Tænk har givet mig en “Challenge”… jeg tog testen og blev vildt overrasket!

Reklame for Forbrugerrådet Tænk

Har du egentlig tænkt over hvilken type du er? Altså, nærmere betegnet, hvilke faktorer afgør for dig, hvordan du kommer fra A-B i din hverdag? Er du klimatypen, motionstypen, tidstypen eller pristypen? Eller er du stresstypen?

Tag testen

Passagerpulsen, som er en passagerorganisation, der er en del af Forbrugerrådet Tænk, linker på deres hjemmeside til en test, som du selv kan prøve at tage. Resultaterne er tankevækkende (meget!), og testen motiverede virkelig mig til at begynde at træffe endnu flere beslutninger baseret på viden og bæredygtige værdier.

Tag Testen her

Jeg har før i tiden (!) helt klart været styret mest af tidsforbrug og stressminimering. Det vil sige, at jeg har prioriteret at køre bil, så det gav mig mulighed for at køre fra dør til dør, – og når man kører bil kræver det stort set ingen planlægning, hvilket gav mig en illusion om, at jeg blev mindre stresset.

Jeg er med tiden blevet pristypen. Det er helt sikkert. Og måske er det lidt den omvendte verden, fordi jeg jo tidligere levede som studerende…og nu hvor jeg faktisk tjener en ordentlig årsløn, ja, så begynder pris at optage mig. Men sådan er det. Efter at jeg selv driver min virksomhed, og jeg selv er 100% bevidst omkring hvilke indtægter og udgifter jeg har hver eneste måned, så er pris virkelig blevet en faktor, jeg kan forholde mig til. Og når man først har prøvet at tjene mere, end man regnede med, og samtidig set det hele sive ud mellem fingrene på én selv, som var det sand…ja, så lærer man at passe bedre på pengene.

Men i takt med at menneskets klimaaftryk er blevet et emne, der optager folk i medierne, så har jeg fået øjnene op for, at man kan gøre en forskel for planeten med små forandringer. Og så må jeg også tilstå, at jeg gerne vil forsøge at træffe ligeså kloge valg i mit liv, når det kommer til transport, som når det handler om mit øvrige forbrug, hvor jeg generelt går meget ind for bæredygtige valg. Jeg er ikke fanatisk, det kan jeg lige så godt tilstå med det samme (I husker måske hele diskussionen om mit ikke bæredygtige valg om at have to juletræer?)

Jeg vil gerne blive klimatypen. Det er det, jeg vil frem til. Jeg vil vildt gerne prioritere og praktisere grønnere, bæredygtige beslutninger i min hverdag. Og det er vel ingen overraskelse, at offentlig transport er et klimavenligt alternativ til bilen?

Forbrugerrådet_Tænk_annemette_voss2

Min challenge fra Forbrugerrådet Tænk.

Jeg er blevet udfordret. Jeg skal køre med offentlig transport i én uge. Udelukkende offentlig transport. Det kommer til at stille krav til HELE familien, fordi det betyder blandt andet også, at jeg ikke kan køre drengene til fodbold, – så de må selv op på cyklerne og afsted. Ikke at de tager spor skade af det. Faktisk vil jeg forklare dem hvorfor, og så håbe på, at også de lærer noget af denne lille udfordring.

Jeg følger op på resultat af oplevelsen senere, når Challengen er ovre. Men lige nu kan jeg udelukkende sige om det, at jeg er spændt på, hvordan det skal gå. Jeg er lidt bange for, at det vil blive svært, men jeg ser virkelig frem til udfordringen, fordi jeg synes det er så vigtigt. Jeg vil virkelig gøre alt, jeg kan, for at overholde ‘reglerne’ om intet brug af bilen, men hvis jeg falder i, så lover jeg også at være ærlig omkring det. Så vi får se…

Sådan reducerer jeg min transport-CO2 udledning med 74,2% på bare én uge.

I løbet af en almindelig måned udleder jeg ca. 275,6 kg CO2 ved brug af min bil. Hvis jeg vælger at tage toget i stedet, så ender tallet på 71,2 kg. En difference på 204,4 kg.

På baggrund af de udregninger jeg lavede i DOT’s beregner, som jeg fandt via Passagerpulsen, kom jeg frem til følgende. Jeg kører ca. 4 gange om måneden en tur til Jylland, hvilket typisk er arbejdsrelateret. Derudover kører jeg ind til København hjemmefra Charlottenlund ca. 3-4 gange om ugen, og det kan både være med arbejde eller af mere private årsager – som på billederne her hvor Luca og jeg tog en tur på tårnlegepladsen i Fælledparken. Dertil kommer alle småturene, men dem har jeg valgt IKKE at regne med, så reelt set kan jeg tillade mig at antage at de 204,4 kg besparet CO2 udledning er min lavest mulige reduktion. Ret sejt at tænke på, faktisk.

Bemærk at beregneren bruger en gennemsnitssats for CO2-udledningen fra kollektiv transport – og sådan set også for bilen. Det reelle tal for, hvor meget man sparer, kan være anderledes. På den måde er beregneren lidt mangelfuld, da den ikke tager højde for selve transportformen, så resultatet her i mit indlæg er det tætteste, vi kommer på sandheden.

Beregning mellem Charlottenlund st. – Århus H.
1 gange om ugen, dvs. 4 tur/retur om måneden.

Bil:
tid: 3 timer 6 min pr. tur
månedlig udgift: 8380 kr
CO2 udledning: 237,2 kg

Tog:
tid: 3 timer 28 min pr. tur
månedlig udgift: 2794 kr
CO2 udledning: 61,6 kg

Beregning mellem Charlottenlund st. – København H.
3 gange om ugen, dvs. 12 tur/retur om måneden.

Bil:
tid: 33 min pr. tur
månedlig udgift: 1356 kr
CO2 udledning: 38,4 kg

Tog:
tid: 18 min pr. tur
Månedlig udgift: 492 kr
CO2 udledning: 9,6 kg

– difference på min CO2 udeledning: 204,4 kg = 74,2% mindre

Udregn dit eget forbrug via denne test

Forbrugerrådet_Tænk_annemette_voss_luca

Hvad er Passagerpulsen? – kort fortalt

Passagerpulsen finder du både på deres hjemmeside og på Facebook. De er en organisation for passagerer, der ønsker at være din uafhængige stemme i den offentlige trafikken. Passagerpulsen er del del af Forbrugerrådet Tænk, og ønsker at forbedre den offentlige transport for passagererne. De informerer passagererne om rettigheder og muligheder.

Passagerpulsen lytter til passagererne, laver undersøgelser og indsamler viden, der har til formål endegyldigt skabe en bedre rejse for passageren. Informationerne indhentes på tværs af transportformer, geografi og selskaber.

Passagerpulsen går i dialog med politikere, selskaber og operatører for at skabe forbedringer for passagerne.

Følg Passagerpulsen på Facebook.

2 reaktioner

  1. Jeg solgte min bil for 11/2 år siden så vi skal cykle rundt til alt i Esbjerg. Vi har højest 15 min ned til trinbrættet når vi skal besøge mormor og morfar i Varde. Vi har under 2 km til bangården når vi skal længere væk… Inde i byen kan vi sagtens undvære bilen. Det sværeste er når jeg skal ned til min kæreste i Aabenraa da tager det dobbelt så lang tid med off transport…. Det gider jeg ikke så låner en bil et par gange om ugen.

  2. Super godt Annemette Voss Godt at du endelig ser lyset. Husk nu at fortsætte på denne måde. Man skulle næsten tro at bilister ikke havde nogen hjerne, de bruger bilen lige så meget som de altid har gjort. Kan de virkelig ikke forstå at det er slut med den slags forurening og ødelæggelse af jordkloden. Købe en el-bil gider man heller ikke, så har man jo ikke råd til de flyrejser sydpå flere gange om året

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Du vil måske også kunne lide....

Følg disse hashtags:

#CLUBKAGEKARMA

#SWEETCAKEKARMA

#PYNTEBOGEN

#LAGKAGEBOGEN

#PIECEOFCAKEBOGEN

#BRØDBOGEN

Prověřené Sázkové Kanceláře Bez Vkladu pro rok 2024, doporučené Betzoidem