Kom med til Hamborg!

Annonce

Fantastiske ferieminder, total afslapning og tid til familien! Dét er bare et par af de ting, som jeg fik med hjem efter sidste weekends tur til Hamborg. En lille svip-tur, så at sige. Fra fredag-søndag. Tur-retur med toget.

IMG_0035     IMG_0046

IMG_8507     IMG_8520

Når man er 7 måneder gravid og generelt føler sig lidt “tung i det” så er valget af rejseform faktisk ret vigtigt. Jeg må indrømme, at toget var en glimrende løsning. Alt imens drengene kunne tegne, drikke cola og lege med deres bamser (som fik første parket ved vinduet, naturligvis) kunne jeg strække benene, arbejde lidt – I know, I shouldn’t – og ellers bare læne mig tilbage og nyde turen. 5 timer i et tog er lige til at overskue, særligt når det glider helt uproblematisk. Også når man er højgravid, som jeg. Jeg vil gå så langt som at sige, at selv Micky (min kæreste), der ellers var skeptisk ved tanken om togrejsen blev super positivt overrasket over hvor nemt det var. Særligt det lille “break” på færgen var super. Drengene kunne boltre sig på færgen og sceneskiftet føltes egentlig meget rart. Kan I huske dengang… – det minder mig om da man tog færgen mellem Nyborg-Korsør, når man skulle til Sjælland…som om noget stort og spændende ventede på den anden side (man er vel jyde, ik?)…

Ankomsten til hotellet fredag eftermiddag, godt 5 timer og 45 min. efter vi forlod vores hjem i Lyngby, passede helt perfekt. Vi fik tid til at bade med ungerne i hotellets pool og efterfølgende kunne vi sagtens nå at gå en tur i byen. Bemærk lige; hvis du rejser med børn, så betal den lille smule ekstra for at booke et hotel med pool. Det er den skønneste form for afslapning, og børnene vil elske dig for det! Dagen endte med familietid på et lokalt pizzeria, of course, når man har drenge på 5 og 7 år med sig:) Super lækkert faktisk. “Da Donato” hed det. Kan anbefales. Lå på en gade, der hed Kolonaden. Vi faldt om i vores ny-opredte hotelsenge med hvide lagner og bløde dyner ved 22-tiden. Måske lidt tidligt for en fredag aften, men vi var simpelthen så trætte – som den børnefamilie vi jo er (jer med børn, véd hvad jeg mener…!)

Om lørdagen startede vi med at besøge Chocoversum, som er et chokolademuseum med rundtur og mulighed for at lave din helt egen chokoladebar. Need I say more? Den fedeste oplevelse for sådan en kage- og chokoladeglad én som jeg – og særligt min yngste, Ferdinand, der elsker (really, ELSKER!) chokolade var helt blown away over oplevelsen.

IMG_0275     IMG_0278

IMG_8565     IMG_0326

Efterfølgende tog vi på havnerundfart – altså i industrielle del af havnen. Jeg er vildt betaget af sådan nogle områder, – tror det er et levn fra min tid som arkitektstuderende, hvor man virkelig lærer at sætte pris på de “skjulte skønheder” i byen, som ofte gemmer sig i de mest upolerede områder – såsom en havn. Og så var den en god kontrast at se de store skibe, doks og kraner. Lidt råt. Lidt koldt. Men vildt fascinerende.

Dagens sidste seværdighed er nok den allermest anbefalelsesværdige. Vi besøgte Miniatur Wunderland – det lyder måske mærkeligt, men der er simpelthen så flot. En kæmpe (we’re talking gigantic!) indendørs miniature togbane med byer, træer, landskaber og det hele. Tilmed med dags- og nattebelysning. Det er som at opleve hele verden på 1 time. Mest minder det mig om Legoland – dén del med alle de små legohuse og landskaber – noget i den dur. Og lad mig slå fast, absolut et besøg værd. Tykke her (that’s me) var ret så træt i benene på det tidspunkt, men havde det ikke været for mig, der gerne ville hjem på hotellet, så havde Micky og drengene helt sikkert blevet hængene i Wunderlandet i flere timer! SÅ godt var det!

IMG_0424     IMG_8605

Vi havde planlagt at tage U-bahnen tilbage på hotellet – og by the way, super god infrastruktur i Hamborg. Du kan nemt (!) tage toget rundt i byen. U-bahnen er faktisk ganske overskuelig. (Nu har jeg boet i både London og Barcelona, så jeg véd hvordan uoverskuelig kan være…hah!) Men vi tog en hurtig beslutning, da vi stødte på et par cykeltaxier udenfor museet. Det var nok den bedste beslutning om at bruge 200 kr jeg nogensinde har taget. Hold nu op, hvor var det sjovt at opleve drengene SÅ glade og helt oppe at køre over at køre i en cykeltaxa. Prøv det, hvis du har børn med!

Endnu engang ploppede vi rundt i poolen og endte med at bestille room-service på værelset. Oh, so nice! Vi sov rigtig godt lørdag. Og vi sov længe søndag morgen – helt til kl 8.00 – ha ha! Det er lang tid for mine drenge, der er vant til slå øjnene op kl 6.30 ca. Søndagen skulle egentlig have været brugt i Hamburger Dom, som er et tivoli, der besøger Hamborg i både foråret og sidst på sommeren. Men til vores alles store skuffelse opdagede vi, da vi stod foran tivoliet, at de først åbnede kl 14. ØV altså. Vi skulle med toget hjem kl 14… Men vi gik en tur i blandt de lukkede boder og så på alle de seje forlystelser – og det gav os blot en grund til at vende tilbage. Så nu har vi lovet drengene en tur til Hamborg – når tivoliet igen åbner… En perfekt grund til at vende tilbage.

Turen hjem gik over Fredericia med et enkelt skift på vejen. Ærligt, så var det klart nemmest da vi tog med færgen på turen derned, men det gik fint – og på hjemturen. Vi var nok bare lidt trætte allesammen og ville gerne ramme puden i god tid inden mandagen truede med sine gøremål, arbejde og skolegang.

Sådan en weekend går så hurtigt. Alt for hurtigt. Og alligevel er jeg simpelthen SÅ glad for, at vi fik mulighed for at bruge tiden sammen som familie og skabe nogle værdifulde minder for mine børn. Jeg véd, at de nød det – every step of the way – alt lige fra togturen til færgeoverfarten, fra chokolademuseet til de sprøde hvide lagner, fra poolen til pizzeriaet og ikke mindst fra tiden væk fra hverdagen til at komme hjem igen og mærke at “mindetanken” var blevet fyldt godt og grundigt op.

Kom igang og book din egen tur til Hamborg, hvis du er blevet inspireret.

#sponsoreret #dsb

2 reaktioner

1. Hvor lyder det bare som en skøn tur. Hamborg er bare en helt fantastisk by for både store og små…. og lige de aktiviteter er simpelt hen så fine. Er vild med at Chokoversum også er for børn i alle aldre – altid en god oplevelse..Rigtig god påske…